7 mar. 2008

Aristóteles (na Uiquipedia)

Crítica a la teoría platónica

Aristóteles critica’l calter separtáu de les idees respeuto al mundu sensible (de los sentíos). Mentanto’l so maestru, Platón, afirmaba la esistencia de dos mundos dixebraos (el mundu corpóreu y el mundu de les idees), él sostenía que les idees (qu’él llamaría formes) taben mezclaes colo sensible (materia y forma facíen un conxuntu xuníu). Esta renuncia al mundu separtáu de les esencies paez que yera debío a que so pa yera médicu y lu influenciare nes disciplines de ciencies positives, rellacionaes cola esperimentación. Asina ye lóxico la so tendencia a mirar más pal mundu natural, físicu, qu’a un mundu non esperimentable polos sentíos.

El so llibru más importante ye’l de la Metafísica onde espón les principales idees sobre lo que ye l’ente en cuanto ente y esmolezse na búsqueda de les causes primeres. El nome que-y punxo, metafísica, significa en griego más allá de la fisica. La ferramienta pa conocer ye la lóxica, siendo l’argumentu lóxicu más importante pa esi fin el siloxismu.

La teoría de la potencia y l’actu

Ún de los esmolecimientos d’Aristóteles yera’l d’aldovinar l’orixe y una explicación al movimiento. Pensaba él que si daqué camuda ye porque pasa d’un estáu a otru y asina llega a postular la diferencia ente ser daqué agora, a lo que llama «ser n’actu» y el poder llegar ser daqué nun futuru, «ser en potencia». Ye dicir, una semiente ye una semiente n’actu, pero ye un árbol en potencia. D’esti mou, el movimiento ocurre cuando daqué pasa de ser n’actu a ser en potencia.

Tou ente corporeu ta compuestu de dos principios sustanciales estremaos, la materia y la forma. Siguiendo la teoría de ser en potencia y n’actu, Aristóteles afirma que la materia (la cosa física, l’oxetu corporeu) ta en potencia pa ser daqué, pero la forma que recibe esa materia, esi oxetu, ye ser n’actu. Ye dicir, un vasu ta formáu pola materia (el cristal) y pola forma (forma cilíndrica). La materia primo o primero ye la mínima sustancia necesario pal cambéu y la forma que recibe col cambéu denomínase forma sustancial. La materia segundo ye una sustancia susceptible de modificaciones accidentales (ye dicir, que nun son necesaries pa que daqué siga siendo daqué), y en casu talu recibiría formes accidentales.

Asina, Aristóteles creyó resolver el problema del movimientu: el pasu del ente en potencia al ente n’actu.

La teoría de les causes

Aristóteles fala de cuatro tipos de causes, dividíos en 2 grupos:

- Causes intrínseques: Causa Material (responde a qué) y Causa Formal (responde a cómo).

- Causes extrínseques: Causa Eficiente (responde a por qué) y Causa Final o teleolóxica (responde para qué).

Un exemplu pa entender esto ye pensar por exemplu na estatua de David de Miguel Ánxel. La causa material sería’l mármol. La causa formal sería la forma humana. La causa eficiente sería l’autor de la obra, quien la fizo, Miguel Ánxel. La causa final o teleolóxica sería pa dar prestixu o embellecer. P’Aristóteles la causa final ye una de les más importantes, porque pa él too tenía un fin, el mundu, el cosmos, seguía una trayectoria hacia un fin o meyor dicho, taba siendo atrayío hacia un fin.

El Dios aristotélicu

Aristóteles afirma la eternidá del movimiento nel cosmos pero tamién afirma la esistencia del primer motor, que ye la causa del movimientu eternu del cosmos. En xeneral, razona él que tolo que se mueve ye movío por otro, ye dicir, hai un motor que lo mueve. Aristóteles nun almite una esplicación circular (nun explica nada pensar que l’últimu motor mueve de nuevo al primeru) nin tampoco almite una esplicación en cadena infinita de motores (tampoco explica pensar qu’hai infinitos motores). Llega a concebir el primer motor inmóvil (motor porque mueve, pero inmóvil porque si ye l’últimu motor nun pue haber otru motor que lu mueva) como causa final. Acaba afirmando que la causa final atrái tol cosmos hacia él, comunicando asina’l movimientu («ye oxetu d’amor o de deséu»). Esti primer motor, causa final, ta claramente separtáu del cosmos, ye actu puru (carece de potencies porque nun ye móvil), autosuficiente, inmaterial, polo tanto, ye’l Dios particular d’Aristóteles, pa nada hai que pensar que s’asemeya al Dios cristianu.

Conocimientu y ciencia

La Metafísica ye una ciencia que trata l’ente en xeneral, l’ente en tanto que ye ente. Y según esti análisis, el ser pue ser entendío de dellos moos, estableciendo les categorías de sustancia y accidentes. La sustancia ye lo necesario que tien de tener daqué pa ser daqué. Los accidentes son les cuestiones circunstanciales que tan al rodiu l’ente pero que son prescindibles pa que daqué seya daqué (la sustancia d’un vasu ye’l cristal del que ta fechu, y que seya grande o pequeñu ye accidental, porque eso nun va condicionar que seya o dexe de ser un vasu)

La lóxica estudia les delles formes válides d’argumentar y construir xuicios colos conceptos que designen al ser y les sos categorías. La lóxica aristotélica básase nel principiu de non contradicción y toma como cadarma básica del razonamiento correutu la del siloxismu (tres premises la última de les cuales, llamada conclusión, síguese de les dos primeres).

No que cinca al conocimiento, Aristóteles defende qu’el conocimiento entama polo sensible (asina damos cola sustancia y colos accidentes), ye dicir, afala l'empirismu como aniciu del conocimientu. Y depués, mediante la nuestra razón vamos superando’l nivel de conocimientu animal y astraemos (facemos astraiciones). Per últimu, emitimos xuicios aplicando les categorías a los conceutos astrautos.

Ética

P’Aristóteles, el fin supremu de toa actividá humana ye la felicidá (Eudemonismu). Afirma qu’el bien y el fin del ser humano ha de ser daqué práutico y realizable. Si lo carauterístico del ser humano ye poseer alma racional y perfeccionala, la felicidá ha d’atopase na vida racional mesma. A la escontra de Platón, la vida racional nun ye namás teórica, sinón tamién práutica, poro hai dos tipos de virtúes. Virtúes intelectives (les teóriques) como la prudencia, y virtúes étiques (práutiques).

La política

De forma paecida a Platón la política d’Aristóteles subordínase a la ética. Al definir al ser humano como animal político o social conclúi qu’el bien supremu o la felicidá namás pue algamase dientro d’una sociedá que tenga como fin el bien común. Aristóteles reconoz tres tipos d’Estáu o organizaciones de la polis: monarquía, aristocracia y democracia. Lo que caracteriza a la democracia ye que tolos ciudadanos participen del poder y tienen los mesmos drechos. L’aristocracia amenorga la participación y los drechos a una minoría y la monarquía a ún solu. P’Aristóteles el réxime por escelencia ye la democracia, pero los otros dos son tamién legítimos mentanto tengan como fin el bien común. Almite que toa forma de gobiernu pue dexenerar hacia la inxusticia, cuando s’abandona l’ideal de bien común.

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